G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

tisdag 17 maj 2011

Inget Muska föl i år

Vårt fantastiska avelssto Muska har tagit ett sabbatsår från föräldraskapet i år.
Hon var betäckt med Yggdrasil från Jarde och vi hade verkligen sett fram emot det fölet.
Men efter att Maarit flaggat för att hon inte var tillräckligt tjock så tog vi till slut dit Ann-Sofie Lilja som fick gå in och leta. Mycket riktigt tomt.....
Snopet och tråkigt så klart, men ibland tror jag på ödet. Det var inte meningen att hon skulle ha det fölet och dessutom kanske hon behövde ett viloår efter att ha fött åtta fina föl i rad.
Hon var dräktighetskontrollerad på 17 dagar men jag tror ändå inte att hon blev dräktig. Fosterblåsan måste ha förväxlats med en systa.
Veterinären tyckte att hon såg så fräsch och fin ut så det var bara att skicka henne på betäckning igen vid första brunst.
I år är det "Thore lånben" Thor från Järsta som ska få den stora äran att ha en kärleksakt med fina Muska. Köpte en betäckning på landslagets facebook auktion, förenade således nytta med nöje och riktar ett stort tack till Thors ägare som sponsrade landslaget med denna betäckning.
Jag ger mig inte, jag vill också ha en häst med långa ben och mycket sprattel....
Här är Muska med Aron från Valne Gård, efter Ardur frá Lundum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar