G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

torsdag 20 september 2012

Fina Fina Döggvi


Efter två "lyckade" avelsbedömningar denna sommar så fick vår fantastiskt fina hingst den bedömning han förtjänar.
Första bedömningen som jag berättat om tidigare var jättefin, men de disvalificerades på grund av hjärnsläpp...
Skam den som ger sig.
Sparsamt riden pga alla resor denna sommar så badades skönheten ett antal gånger och lastades på släpet för färd mot Sundbyholm och årets sista avelsbedömning.
Han fick samma fina exteriörbedömning som på Wången dvs.8,03
Ridningen gick också bra, men den lille godingen var lite het första dagen och hade för mycket spring i benen.
Dagen efter när den öppna bedömningen gick av stapeln så var häst och ryttare överens om hur benförflyttningen skulle se ut och de höjde både tölt, trav och pass. Poängen för ridbedömningen blev 8,40 och Totalbedömning 8,23
Döggvi är en sådan fantastisk individ, alltid positiv och arbetsvillig. En enorm utstrålning, och en häst som syns i mängden.
Han vikarierar som ridskolehäst när det behövs, och tävlas på högsta nivå när det behövs. Det är väl en riktig gaedingur det!

Nu råkar denna pärla vara till salu, på både gott och ont. Jag hade gärna behållt honom, men han förtjänar att komma till någon som satsar på elit och vill ge honom den tid och träning han behöver.
Jag skulle tycka det vore underbart om han hamnade hos någon duktig ungdom som är intresserad av femgång och stilpass.
Dels för att vi saknar bra 5 gångs ekipage bland ungdomar i Sverige, och dels för att jag vet att de skulle bli så framgångsrika.

Hör gärna av er om ni är intresserade. Han säljs inte till vem som helst. En sådan häst måste man förtjäna...



4 kommentarer:

  1. ååå... honom skulle man inte tacka nej till. en riktigt sagoponny!

    SvaraRadera
  2. Han är sååå fin er vita springare, om jag skulle råka vinna slantar på trav eller Lotto..ja då skulle jag inte tveka att köpa han..till en Anna som jag tycker förtjänar en sådan häst :-)

    SvaraRadera
  3. Ingen skulle bli gladare än vi om han skulle bli Annas häst! Möjligen Döggvi själv.....

    SvaraRadera