G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

torsdag 10 juli 2014

Polly - lyckad avel...

Ännu en gång har jag fått bekräftat att det här med avel är lika stor portion tur som skicklighet...
Vi hade en hingst för flera år sedan som vi fött upp själva, i mina ögon otroligt vacker! Pjakkur från Valne Gård.
Vi visade Pjakkur exteriört som fyraåring och han fick 8.0. Toppen tänkte vi, och hingsten tränades under hela vintern varpå han byggde mer muskler, fick bättre benkvalité osv.
Ny visning som femåring med en mycket vackrare häst som dessutom skulle ridbedömas... Totalsågad, och sänkte sin exteriör oredntligt.
Jag blev galet besviken och bestämde mig där och då för att aldrig mer kosta på en avelsbeömning på mina hästar, inte för att jag tror att jag har bättre hästar än vad bedömningen visar, men i det här fallet så var det jäkligt märkligt.
I alla fall så han den vackre hingsten betäcka sisådär 5-7 ston som fyraåring, varav ett av våra egna ston.
I ren ilska så kastrerades Pjakkur och såldes som ridhäst. Avkomman som då föddes i samma veva som den knäppa bedömningen fick heta Polly...(Ingen tjusig härstämning - inget tjusigt namn!)  Bra tänkt Maria....
I år är lilla Polly fyra år och bedömdes på Wången under SM veckan. 7,84 blev totalpoängen med 5 för pass (den är inte klar ännu)
Helt fantastiskt, vilket sto!
Ja vad ska man säga....  Avel är ett mysterium!
Nu är Polly på semester i Kallsta, men till hösten fortsätter träningen inför visning som 5-åring.

Trevlig prisskörd från avelschampionatet



Fina Polly i ärevarv.  Foto: Johanna Berg




Vackre pappa Pjakkur från Valne Gård Foto:Irja Hjort

1 kommentar:

  1. Som jag alltid sagt, Polly är bäst! En underbar individ i stoflocken år efter år :)

    SvaraRadera