G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

tisdag 26 oktober 2010

Avelspris till Muska

Fick ett sent telefonsamtal i går kväll av en glad Maarit Friman som upplyste oss om att Muska får KlassII premie för avkommor i år. Fantastiskt!
Muska frá Keldudal är vårt första avelssto. Hon importerades till Sverige sommaren 2000 av min exman Kjell som ville satsa på ett riktigt bra avelssto. Gudni Águstsson hjälpte honom att hitta det här stoet som då var 8 år, bra gångarter och fin stam. När jag såg henne första gången så kan jag inte påstå att jag gick i taket av hänförelse, men det visade sig snart att det var den häst som kanske imponerat mest på mig med sitt lynne och temperament.
Att rida henne var spännande, hon var extremt villig och pigg. Hon var alltid superärlig och lyssnade på signaler, man fick aldrig någon obehagskänsla i ridningen även om det var lite som att sitta på en bomb.

Våren 2002 köpte jag henne av Kjell, och Gummi visade henne på avelsbedömning till 8.13 totalt med 8.27 för ridegenskaper. Vi betäckte med Randver frá Nýjabae, utav det fick vi vår förstfödde avkomma Mjölnir från Aspås. En ljuvlig isabellskäck med sin mammas fantstiska lynne.
Efter detta har Muska fött ett föl varje sommar. Hon blir dräktig efter två språng, fölar alltid på utsatt tid och har klarat alla sina förlossningar helt på egen hand. Hon har inte fött fram någon superstjärna (ännu) men samtliga avkommor är otroligt vackra exteriört och en bra bit över medel i gångarter.
Nu är Muska 18 år och har fött 8 föl, är betäckt med Yggdrasil från Jarde. Hon har ett hingstföl vid sidan som är efter Ardur frá Lundum.
Hon ser ut att trivas alldeles utmärkt med att vara mamma på heltid, är fortfarande superfräsch i kroppen och hon har en personlighet och pondus som är helt underbar.
Hon är verkligen värd ett avelspris, så nu får vi handla upp oss på en säck morötter och åka till Kallsta för att fira damen.

2 kommentarer:

  1. För att vara helt exakt så får hon Klass II för avkommor. I framtiden kan hon sedan få Klass I för avkommor, sedan Elit för avkommor och allra bäst Hederspremie för avkommor.

    SvaraRadera
  2. Tur jag har dig Maarit, jag är inte så insatt i termerna. Har ändrat nu. Rätt ska vara rätt även om hon i mina ögon är värd det högsta pris som finns...

    SvaraRadera