G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

måndag 11 april 2011

Unghingstar på rymmen!

Ännu en helg till handlingarna, fylld av diverse icke önskade aktiviteter.
Klockan 21.00 lördagkväll ringer telefonen och jag får veta att 8 unghästar befinner sig på grannens åker.
Yes! Det är precis i gränsen mellan mörkt och kolsvart ute, 7 av hästarna är ju som bekant brunsvarta dvs. samma färg som åkern och skogen bakom...
Laddad med grimmor och havrehinkar, två nästan frivilliga tonåringar drog vi iväg med bil för att leta.
Hittade ligan efter många om och men mitt på åkern. De kom så snällt och lät sig bjudas på havre, men sen var det stopp. Ingen grimma på mig inte..
En sjukt lång historia måste göras kort och efter ca två timmar och ytterligare fyra frivillgarbetare så lyckades vi fånga fyra hästar och driva resten av flocken med oss hem.
In med hela bunten i en hingstrasthage över natten.
På söndagsmorgonen klev jag upp tidigt och gick runt i lösdriften för att kolla vad som hade hänt.
STORT djur förmodligen älg hade krossat tre hagstolpar, rivit av tre rader med tjock ståltråd och därmed gjort en hel autobahn ut ur hagen. Tack för det!
Jag kan säga att det tog lite tid att laga detta,men tack vare vår fantastiske granne Börje som som vanligt fick rycka ut och hjälpa ensam kvinna i nöd så är nu hagen hel igen.
Stort tack också till närmsta grannarna Marcus och Kicki som offrade sin lördagkväll för att hjälpa till med hästarna, tack Anna och Dennis som gjorde en utryckning och åkte till Valne. Gulliga Emelie och gulliga Kajsa som var otroligt duktiga och hjälpsamma.
Det är faktiskt första gången detta händer med unghingstarna. Vi har försökt att bygga en otroligt stabil hage som ska vara mer eller mindre utbrytningssäker, men vad hjälpte det när skogens konung bestämde sig för att han skulle igenom. Vanligtvis brukar älgarna hoppa över, men så klart inte nu.
Det känns som att yttre makter verkligen vill ställa mitt häst och gårdsintresse på hårda prov, det är ju inte första gången jag ställer mig frågan vad jag håller på med egentligen?



Här är min verklighet

Medan det här känns mer och mer lockande...

2 kommentarer:

  1. Tror du verkligen på älg, jag tror mer på dom mörka älgliknande polarna i hagen...

    Lockande med en lyxvåning på stan den kvällen kan jag gissa.

    Du är tapper!

    SvaraRadera
  2. Vilken talande historia. Kanske behöver vi gårds- tillika hästägare någon form av terapi så att vi tar oss ur detta destruktiva leverne ;)

    Kram på er!

    SvaraRadera