G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

måndag 18 april 2011

Våra härliga ston



I lördags tog jag mig faktiskt tid att åka ut till Leif och Maarit för att hälsa på ett gäng hästar som är våra.
Utrustad med två kilo morötter, gummistövlar och en kamera gick jag runt i de ännu lite vintermurriga hagarna.
Först ett besök hos stofölen, de var så otroligt söta så jag glömde helt bort att fotografera.
Såklart är de ju brunsvarta utan tecken (eftersom vi samlar just på sådana...) men med massor av man och så proportioneliga som man kan vara när man snart fyller 1 år. För oss är ju stoföl sällsynta så dessa två damer är värdefulla. Vet aldrig när det kommer något igen.. Det förra stofölet fyller 6 år nu
Naturligvis lärde jag dem att äta morot från handen, jag håller på att förbereda mutorna inför framtida rymningar. Helt enligt min nya strategi vad det gäller att tämja unghästar.
Vidare promenad till nästa flock. De stora damerna med pondus! Fyra tjocka rultor men massor av avfallande vinterpäls. Muska frá Keldudal som är betäckt med Ygdrasil från Jarde. Det fölet ser jag fram emot. I de bästa av världar så blir det ett sto med Muskas lynne och vilja samt "Sillens exteriör och bensprattel", då kan vi räkna hem ekonomin det året i alla fall.
Ronja från Valne gård, vår lilla "blondin" är betäckt med vår egen Döggvi frá Ýtri Baegisá.
Det är också så spännande. Där hoppas jag såklart på en skimmel! Vackra Spes frá Littla Tungu är dräktig med Garri från Reykjavik. Stor investering som vi hoppas blir värd sina pengar. Garri har ju bevisligen gett många fina avkommor och Spes har en bra 1:a klass bedömning så chansen finns...
Om någon månad börjar pirret i magen, för det här är verkligen en härlig tid.
 Med skräckblandad förtjusning väntar man dygnet runt på det första lilla fölet, håller alla tummar man har för att fölningen ska gå bra.
Efter rundvandringen blev det kaffe, supergod kaka och en hel del småsurr i köket.
Trevlig lördagseftermiddag!
Spes och Muska

Ronja

Världes bästa Muska 19 år och väntar sitt 9:e föl.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar