G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

onsdag 8 juni 2011

Fölungar

Äntligen har hingsttrenden vänt för Valne Gård!
Från att i åtta års tid nästan enbart fått hingstföl så fick vi förra året två stoföl och ytterligare två stoföl i år. Härligt!
Årets två små damer föddes på söndag morgon den 8 maj, båda i princip samtidigt. Det kallar jag timing.
Maarit ringde mig och berättade att Spes hade fölat ett brunt stoföl efter Garri, samtdigt som hon berättar detta skriker hon plötsligt "Gud det är ett till... Till saken hör att Spes blev dräktig med tvillingar men vi klämde ett i ett tidigt skede. Jag hann bli bra jäkla rädd innan Maarit hade konstaterat att fölet levde, att det hade en egen mamma och att det dessutom var ett sto det med.
Vi var i Timrå på tävling men kunde inte hålla oss så vi tog en annan väg hem och åkte förbi Kallsta.
Lilla Garridottern fick vi inte komma nära, men hon var brun med stor vit stjärn och sprang lyckligt i grisepass efter sin mamma som trodde hon var vildhäst.
Lilla Döggvidottern däremot som har en mycket märklig färg, väldigt ljus med mörkt huvud och stor bläs. Hon var otroligt social och charmade mig totalt, jag blev helt förälskad i den lilla.
Vårt tredje avelssto Muska var ju inte dräktig så detta blev årets fölskörd. Så otroligt skönt när allting går bra, och både föl och mammor är friska och pigga.

Stofölet efter Döggvi och Ronja
Fotograf: Maarit Friman
 Ska åka till Kallsta och fotografera den andra lilla rackaren om vi nu får komma i närheten...

2 kommentarer:

  1. Det vände när era ston började föla i Kallsta, här kan vi sto dansen ;)

    SvaraRadera
  2. Vilken fin fölunge!! Jag måste nog köpa mig ett sto.. ;)

    SvaraRadera