G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

onsdag 13 juli 2011

Uttagning till landslag

Under hela tävlingssäsongen har både jag och Gummi samt tre personer till spanat på kandidater till landslaget.
Detta innebär att vi kollar ekipagen live på tävlingar, följer upp resultat och formkurvor, jämför med övriga länders resultat mm.
Efter de första tävlingarna så känns allting väldigt lätt och soklart, efter alla nationella tävlingar är det betydligt rörigare men ändå halvklart.
SM som väger tyngst i uttagning är finalen för oss, där måste vi sätta allt. Då känns det plötsligt inte alls lätt...
Vi tittar på alla klasser och alla ekipage, diskuterar, vrider och vänder. Ända tills för två år sedan tog man ut laget redan efter töltfinalen på SM, vilket naturligtvis var spännande och roligt. Efter att ha jobbat med den varianten i ett år så kände jag att det är inte rättvist. SM är stressigt, ryttare som tidigare var självklara faller bort och tvärtom. Att pressa fram ett lag med sådan stress bäddar för felbeslut.
Vi gjorde om systemet och nu presenterar vi årets landslag på tisdagen efter SM. Med facit i hand kan jag säga att det är ett måste. Bitar och detaljer måste falla på plats, saker måste ältas och jämföras fram och tillbaka. Många länder har sina mästerskap samtidigt och då hinner vi även se deras resultat. Allt detta för att få det mest rättvisa landslaget.
Ryttarna satsar helhjärtat och det får inte bli fel. Naturligtvis är ingen felfri och jag säger inte att vi kanske alltid har superrätt, men vi tar ut ett lag som vi verkligen har analyserat och det laget kan vi stå för med rak rygg. Det ligger oceaner av tid bakom detta arbeta, det kan jag garantera.
Det känns otroligt skönt att kunna stänga UK pärmen för i år. De sista motiveringarna mailade jag iväg klockan 12 i natt och jag är otroligt stolt över mitt fina ungdomslandslag.
De flesta har jag haft sedan tidigare men jag har även fyra nya ryttare med i år.
Det ska bli jättespännande att följa dessa ekipage fram till nästa års Nordiska mästerskap.
Spännande blir det naturligtvis också att få åka med tre toppekipage till VM, härliga tjejer som kommer att ge allt!
Ungdomslandslaget i sin helhet:
Linda Antonsson  VM
Sandra Jonsson    VM
Johanna Berg       VM
Lovis Enblom, Albin af Klintberg, Felicia Lindblom, Helena Kroghen Adalsteinsdottir, Theresia Kristoffersson; Matilda Rolf, Johanna Wingstrand, Annie Ivarsdottir samt en plats tom som väntar på Julia Lindmarks resultat från Isländska Mästerskapen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar