G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

tisdag 27 september 2011

Tungan rätt i mun..

I morse fick jag möjligheten att vara med när 3-års hingstarna skulle ridas för andra gången i sitt liv.
Jag hade nog förväntat mig åtminstone några hopp och skutt eller något spännande.
Tji fick jag...
Två supersnälla, coola herrar hanterade sin ryttare som om de aldrig gjort annat.
Totalt avslappnade i uppsittning och genom hela ridpasset (som inte varade särskilt länge..)
Anna red båda hästarna i skritt, trav och galopp i bägge varv med longerlina och Gummi i mitten. Det är hästar med stora rörelser och mycket ben så det gällde verkligen för henne att hålla tungan rätt i munnen för att inte störa deras balans eller hänga i tyglarna.
Anna är duktig och så otroligt lugn och följsam, dessutom är jag otroligt imponerad över hennes mod.
Finns inte ett spår av tveksamhet inför uppgiften. (Själv stog jag utanför staketet för säkerhets skull..)
När jag påpekade för henne att hon var modig, så svarade hon bara på sin härliga norrländska:
Jo, men jag har ju inget val.... Bra eller dåligt??  Bra hoppas jag, för jag tror att hon är trygg med hästarna och med Gummi som coach. Det är otroligt mycket förarbete innan uppsittning så hon vet nog var hon har sina fyrbenta elever.


Notera att på sista bilden när Anna rider Már från Jemthagen så är longerlinan bortkopplad. !
Där tog mina nerver slut så jag åkte och jobbade i stället..

1 kommentar: