G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

torsdag 24 november 2011

Full pott

I går var det stora ultraljudsdagen i Kallsta.
7 ston ultraljudades på 90 dagar plus.. alla var dräktiga!
Det innebär att vi på Valne gård ska bli lyckliga ägare till fyra nya krabater till sommaren om allt går bra.
Det är ju jättespännande och vansinnigt roligt, men man ska heller inte glömma att det kostar en rejäl slant att föda upp fyra unghästar. Foder, avmaskning, vaccinationer, hästpass, verkning av hovar, inridning, träning mm.
Nu ska väl inte jag gnälla eftersom verkning och inridning/träning sker av Gummi, och vi inte behöver betala dyra pengar för det som de flesta andra unghästägare måste göra.
Det är ändå en kostnad eftersom raringarna kommer att uppta fyra stallplatser samt träningstid som annars kunde ha lagts på betalande träningshästar. Eller så får han helt enkelt rida in dem på jullovet.
(Jag kanske inte behöver planera det riktigt ännu eftersom de inte ens är födda....)
I alla fall har vi aldrig haft så många föl på en och samma sommar så det blir nytt. Känns som att jag får göra en liten camping i Kallsta och hjälpa till med fölvak.
Vi har använt tre olika hingstar till våra fyra ston. Döggvi har betäckt Ronja och Spes, Dis är betäckt med Blaer frá Búdarhóli och Muska är betäckt med Thór från Järsta.
Muska och Thór är helt och hållet mitt projekt. I den bästa av världar (där jag befinner mig) får jag ett svart stoföl med extremt långa ben och med Thores fina trav och tölt. Hon kommer att vara stor, vacker och med ett hjärta av guld.
Den betäckningen köpte jag av landslagets betäckningsauktion, fick den till ett bra pris och är jätteglad för det.
Tack Camilla och Hjalti som sponsrade med den.


Veterinär Ann-Sofie Lilja spanar in min blivande stjärna i Muskas livmoder..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar