G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

torsdag 17 november 2011

Instruktör på kurs

Under allhelgonahelgen ordnade Gneisti en ridkurs för vår kända landslagstränare Olil Amble.
Vi höll till i Wångens stora fina ridhus och Olil bodde här hos oss under helgen.
Kursen var lite trög att fylla, men de som red var helt sålda...
En otroligt pedagogisk men krävande instruktör. Hennes allra största ambition var att eleven verkligen förstod sin instruktion innan den fick gå över till nästa moment.
Hon red alla våra hästar en hel del samtidigt som hon förklarade vad hon gjorde. Superbra!
Jag som delvis satt på två stolar som vanligt, både kursare och Gneisti arrangör hade ju fullt sjå med att försöka sälja de ströplatser som var över.
Det gick ju som smort, så smort att jag själv fick offra mitt ridpass på söndagen...
Ja ja det gör ingenting, jag var inte "göralaus" i alla fall.
Gummi tog chansen och köpte två stycket privatlektioner, blev så jäkla taggad så han köpte en till i bara farten.
Han fick mycket värdefulla tips och framförallt blev han inspirerad och taggad inför sitt eget instruerande. Det var vita hingsten Döggvi som fick äran att vara hans kurshäst. Det gick ju alldeles lysande för de båda. Tror jag ?? Satt på läktaren och skulle verkligen lyssna in vad han fick för heta tips. Ja gissa vad det blev för språk då - isländska så klart och jag vart blåst på gratistipsen.. Tack för det!
Utvärderingen av denna kurs var att samtliga ryttare jag hann prata med krävde att vi skulle boka Olil igen. Jag var inte svårövertalad och inte Olil heller. Hon trivdes jättebra på Wången och hos oss med(?)
så hon kommer mer än gärna tillbaka.
Just nu håller vi på att kolla upp någon lämplig helg i slutet av mars.
Håll ögonen öppna kära vänner för denna gång kommer kursen att fyllas snabbt!
Vill ni läsa mer om Olil Amble och hennes verksamhet på Island så kan ni göra det på http://www.gangmyllan.is/



Här är Olil instuvad i ett hästsläp på Nordiska Mästerskapen i Finland 2010. Vi var många i sadelkammaren på det släpet men vad gör man inte för att få skjuts hem från avslutningsfesten..

Något suddig bild på Gummi och Döggvi som instrueras av Olil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar