G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

måndag 14 maj 2012

Småttingar i natt

Efter att ha gått omkring på nålar och  med telefonen närmast hjärtat hela helgen så hände det äntligen.
Jag kunde inte hålla mig utan åkte till Kallsta i går kväll för att kolla läget.
Både Ronja och Muska var klart på G så vi anade att det skulle bli inatt.
Vid tvåtiden kom första MMS et från Maarit. Ronja hade fött ett brunt stfoföl och allt hade gått jättebra. Efter en stunds lyckorus somnade jag om igen för att vakna vid halv sex när nästa meddelande kom.
Muska har fött ett svart stoföl med enormt långa ben. Allt har gått jättebra!
Nu var jag tvungen att väcka Gummi samtidigt som jag skrattade högt.
När Muska betäcktes med Thór från Järsta så sa jag att jag absolut vill ha ett kolsvart stoföl med galet långa ben. Det var mest ett skämt eftersom Muska har fått sju hingstar av åtta möjliga...
I går kväll när Maarit och jag stog i hagen så sa jag till Ronja att - Nu får du klämma ut ett välskapt skimmelstoföl, det vore fantastiskt.
Ronjas lilla som föddes brun kommer att bli skimmel, så nu känns det som jag har direktkontakt med Kosmos, som min goa vän Agneta brukar säga.
Jag är superlycklig, och mest lycklig för att allt har gått bra hittills.
Det är nervöst innan fölningarna, man är livrädd att något ska gå på tok.
Våra ston har den allra bästa passningen och omvårdnaden som finns. Vi har till och med valt att hyra in alla ston hos Maarit och Leif i Kallsta även om vi har plats hemma.
De har fantastiska hagar, superbra foder och enormt mycket kunskap. Dessutom har de stenkoll på alla hästar. Känner oss supertrygga med dem.
Får en liten släng av dåligt samvete över att de har fått vaka hela natten på våra ston, och så måste de åka och jobba idag... stackars!
Vi får bjuda dem på en riktig brakmiddag som tack för hjälpen. Kanske i Reykjavik, under landsmot..
Det blir i alla fall en härlig barnkammare i Kallsta i sommar om allt går som det ska.
Sju småttingar väntas, varav två är födda.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag vill ju bara hem och titta mer. Det är så superkul att få ÄRAN att få vara med ända från början. Har sett båda dessa sötnosar i fosterhinnorna, bara det gör att man vill följa dem resten av livet. Den blivande skimmeln töltade runt efter några timmar som om den aldrig gjort annat i livet. Underbart, trött men lycklig :)

    SvaraRadera