G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

måndag 25 juni 2012

Händelserik period

Nu har det runnit på alldeles för fort igen....
Livet har bestått av avelsbedlmningar, nationell tävling samt massor av arbete.
Avelsbedömningarna är jag inte särskilt insatt i och tycker dessutom inte att det är särskilt roligt. Jag har svårt att se rättvisorna och helheten i avelsbedömningar när hästar ställs mot varandra över hela landet, men det är olika domare på olika platser.
Ska det vara någon logik i detta så¨ska alla hästar bedömas av samma domare.
I alla fall så exteriör bedömde Gummi vår 4 årige hingst Hrimnir. Han fick 7.98, det var väl jättebra även om han i mina ögon är närmare 8.98...
Vår härliga vita hingst Döggvi bedömdes också, men Gummi fick hjärnsläpp i ridbedömningen och slängde en trasig boots åt sidan . Detta gjorde att han diskades från ridbedömningen.. Shit oxå! Elaka tungor på grässlänten surrade om att det gjordes med flit för att han fick så dålig bedömning. Då kan jag bara upplysa om att den ridbedömningen var jättebra med höga siffror (fick se protokollet efteråt) så lång näsa till alla avundsjuka och missunsamma läktarproffs....
I alla fall ska den vita skönheten bedöms i augusti igen och kanske den lille grå Hrimnir också.
Direkt efter bedömningarna följde Norrländksa Mästerskapen på Wången.
Som vanligt jättetrevlig tävlig med härlig stämning, många fina ekipage och ..hör o häpna.. SOLSKEN!
På grund av det låga deltagarantalet så fick vi hålla hårt i kostnaderna. Detta gjorde då dessvärre att några av oss höll på att jobba ihjäl oss... (som vanligt). Efterlyser mer frivillig arbetskraft till dessa arrangemang.
Men ni tappra som ställde upp gjorde ett fantastiskt arbete! Stor kram till er!
Under denna hektiska vecka hade vi massor av trevliga männsikor hos oss som bodde med sina hästar och sig själva.
Det är jätteroligt tycker jag och vi blir så bortskämda med mat, vin, blommor och till och med En dagens ros i ÖP! Blir bara konstigt tomt när alla åker...
Lugnet råder numera över gården. De flesta träningshästar har åkt hem och vardagen lunkar på.
Vi har fått fyra superfina stoföl, och nu håller betäckningarna på för fullt. Känns som en liten fabrik...
Hälsade på alla ston och föl i lördags. De har det underbart på sitt sommarbete och man blir bara varm i själen och lycklig när man ser hela stora flocken och alla föl som busar med varandra.
Vilken okomplicerad tillvaro.  Jag skulle lätt kunna tänka mig att vara häst hos oss i mitt nästa liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar