Jag måste bara få sprida lite superlativer om det försäkringsbolag där vi har alla våra hästar försäkrade.
AGRIA.
Det är så många som klagar över dessa jäkla försäkringsbolag som alltid tjafsar, och som aldrig betalar ut pengar även fast man har si eller så dyra försäkringar.
Vi har haft våra hästar försäkrade hos Agria i alla år, vissa högre försäkrade och vissa lägre.
Med tanke på den stora mängd hästar som vi äger, avlar fram, köper och säljer så är det klart att det blir ett rätt högt belopp i premier. Vi delar upp det månadsvis för att det inte ska svida lika hårt, dessutom kör vi autogiro så vi slipper svettas när det ska betalas. Nu ser vi det liksom inte...
Men... när det väl har hänt någonting, vilket det naturligtvis gör emellanåt med det stora hästbeståndet vi har, så har det aldrig någonsin varit ett problem att få ersättning.
Vi har fått ett bra bemötande, klara svar på alla frågor och tydliga direktiv om hur vi ska gå till väga.
Vi har fyllt i skadeanmälan och bifogat kopior på fakturor från veterinärer och djursjukhus tillsammans med journalen.
Först får vi svar direkt att skadeanmälan är mottagen och kommer att behandlas inom 14 dagar.
Plopp säger det på kontot några dagar senare och pengarna sitter på plats.
Att det är en viss självrisk det är vi medvetna om och vi kan till och med styra storleken på den självrisken när vi tecknar försäkringen.
Vi väljer oftast en högre självrisk för att få lite lägre premie och så kalkylerar vi med det om det händer något.
För oss är det guld värt att ha hästarna försäkrade och en trygghet att veta att vi kan faktiskt behandla våra hästar så mycket och så dyrt de behöver för att de ska bli friska.
Vårt senaste case var en pytteliten operation i ett framben där man var tvungen att plocka bort en lös benbit. Det tog ca två timmar, men fakturan gick sammanlagt på 17 856:- Detta var ca fyra veckor sedan och igår kom försäkringspengarna från Agria in på mitt konto.
Det hade blivit en rätt sparsam och påver julhelg om vi inte hade haft den hästen försäkrad....
Att vi har Maarit Friman som försäkringsombud stärker tryggheten, dels kan vi fråga hur dumma frågor som helst och dels så har hon koll på vilka hästar vi har och vad de borde ha för försäkring - underlättar en hel del...
Årets God Jul klapp från oss går till AGRIA för bra service och proffsigt bemötande...
(By the way... Gummi är inte sponsrad av Agria, detta kommer från hjärtat)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar