G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

måndag 8 juni 2015

Härlig nyhet

Blev så galet glad alldeles nyss....
Vårt fina förstaklassto Muska från Keldudal som har fått 1:a klass premie för avkommor 2013 är dräktig!
Den gamla damen är 23 år i år och har gett oss 11 avkommor, av dessa 11 är 5 st bedömda varav två i första klass, 3 st är obedömda och 3 stycken är fortfarande småttingar.
Jag har tjatat om detta sto förut men kan ändå inte låta bli att bara ösa superlativer över henne.
Sånt fantastiskt lynne och sådan pondus! Den absolut klokaste och coolaste häst jag någonsin träffat. Det är faktiskt en ära att få möta och dessutom äga en sådan individ.
Red henne en del innan hon gick i avel, och även som ridhäst med 9 i vilja så var hon alltid superärlig.
Het som en bomb, men ett tygeltag betydde stanna från vilket tempo som helst.
I år blev det ingen bebis, hon har gått tom två gånger under sin karriär. Förra gången var för fyra år sedan. Jag är helt övertygad om att hon tar sina viloår när hon känner att hon behöver det.
Det är helt okay :)
I mitten av maj skjutsade vi ner Muska till Therese Tengelsen i Örebro.
Där har hon blivit betäckt med Prestur frá Haeli, en svarvit skäck som ägs och rids av Matilda Rolf.
Det är en hingst som får mitt hjärta att klappa lite extra. Så galet vacker och med precis den utstrålning jag gillar hos en hingst.
Han rör sig dessutom sagolikt...
Detta handlar helt och hållet om magkänsla, har gett blanka tusan i både bedömning (som i och för sig inte är dålig) och blup. Vill bara ha!!





1 kommentar: