G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

tisdag 25 augusti 2015

Ett nytt bättre liv..


 I början av mars inledde jag min resa mot ett bättre och hälsosammare liv. Det låter ju klyschigt och präktigt, men jag hade kommit till en gräns där övervikt, trötthet och självförakt tog för stor plats i tillvaron. Självföraktet för att jag var för svag att ta tag i problemet och bara gnällde istället.
Gick på en föreläsning med Linda Vikström "Halva Lindha", som har gjort en enorm viktresa och gått ner 70 kilo med hjälp av LCHF och träning.
På den föreläsningen fick jag tips om hennes PT Jonas Brandt, som hjälp henne att komma i form.
Det tog ytterligare någon månad innan jag ringde upp honom och bad om hjälp..
Det var steg ett, bara efter telefonsamtalet kände jag mig duktigare.
Vi träffades och pratade igenom hela biten, alltifrån hur och vad jag skulle äta till hur han tyckte att tränandet skulle läggas upp.
LCHF metoden funkade inte på mig, så jag fick lite andra tips och råd. Otroligt lätta, enkla och tydliga instruktioner. Jag äter faktiskt det mesta. Det som gett mest resultat är tipsen om hur jag ska tänka för att inte äta för mycket och för fel, att alltid förbereda ätandet och att alltid ha de bra alternativen tillgängliga. Att skippa frukosten några dagar i veckan och låta det gå 14-16 timmar mellan sista och första mål mat har också gett otrolig effekt.
Jag började träna i grupp utomhus, powerworks.. Det är en kombination av kondition och styrka där vi bara använder kroppen som redskap. Det är grymt jobbigt, och de första sex veckorna dog jag i princip varje gång. Jag hade så jäkla ont i kroppen och hade ångest inför varje träning, men eftersom Jonas pushade, peppade och tjatade så var jag bara tvungen att hänga i.
Det är superskön stämning i grupperna som varierar i storlek och deltagare varje gång, men ingen behöver någonsin känna sig dålig. Alla bara hejar och stöttar varandra.
Under hela våren och sommaren har vi haft två PT på passen, Jonas Brandt och Erika Nordenström-Benninghoff.
I dag flyttade Erika till USA, det blir en förlust för oss.. men Jonas får jaga oss desto mer istället. Positiva, tålmodiga och otroligt kunniga tränare. De har fått mig att känna mig duktig och stolt efter varje träningspass, oavsett hur klumsig jag i själva verket har varit.
Nu har jag faktiskt tappat typ 15 kilo, fått massor av kondition, hittat flera muskler på kroppen som jag inte visste fanns och jag kan göra armhävningar!
Den absolut bästa investering jag någonsin gjort i mitt liv! Men helt klart är, att utan min PT som på riktigt jagar mig och tvingar mig att springa en sträcka till, eller göra 10 squats extra när jag egentligen är död hade jag aldrig kommit så här långt.
Som läget är nu så ser jag fram emot träningarna varje gång, och hade någon sagt det till mig för sex månader sedan så hade jag skrattat mig fördärvad.....
Viktminskningen och muskelbyggnaden har ju såklart förbättrat ridningen avsevärt, och jag är helt övertygad om att min häst är lyckligast av alla som har en betydligt lättare och stabilare ryttare att släpa runt på!
Bilderna är tagna på vår träning i Ladängsbacken i går kväll.. De två nedersta har jag tjuvlånat från Halva Lindhas blogg, som ni för övrigt kan gå in och läsa och få massor av inspiration. http://halvalindha.se/  Läs även mer om världens bästa träning på http://www.powerworkspt.com/



                                                               








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar