G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

måndag 13 maj 2013

8,88

Nu har det hänt!! Det vi har väntat på, längtat till och samtidigt fasat för...
Sproti har gjort sin första stilpasstävling på nästan två år.
Efter VM 2011 konstaterades att han hade en gaffelbandsskada på vänster framben, samt visade hälta på båda bakbenen. Prognosen var inte bra och veterinären hade inte stor tro på att han skulle komma tillbaka i tävlingsskick.
Lång vila, långsam och väl förberedd igångsättning, massor av tid på vattenbandet och oceaner av tålamod har rehabprocessen bestått av.
I torsdagskväll gjorde han sitt bästa stilpasslöp någonsin men 9.17 poäng i andra löpet och totalt 8.88!
Det gav både en tår i ögat och ståpäls. Vilken häst han är!!
Den lycka han visade när han äntligen fick hoppa in i släpet och följa med var obeskrivlig.
När vi lastade ur efter sex timmars körning så tog jag honom på en promenad, det resulterade i att jag fick en powerwalk runt travbanan på ny rekordtid. Måste ha sett roligt ut eftersom hästen gick med mig och inte tvärtom... fick säkert alla horsemanshipmänniskor att rysa av förakt över obefintligt ledarskap.
Det gjorde ingenting, han fick gärna dra mig härifrån till evigheten om han ville. Att se hästen så pigg och överlycklig var stort!
Nu ska han ridas och fortsätta vattenträningen fram till SM. Han får snällt stanna hemma när vi åker till Strömsholm, men om banorna är bra på Wången så kanske han får visa upp sig där.
Helgen fortsatten storstilat med superbra tider i både passlöp och speedpass med Flugar. 22,94 i passlöp och 7.78 i speedpass.
Det är galet bra för att vara första tävlingen för året. Nu har vi väldigt många snabba hästar i Sverige så detta räckte till två stycken tredjeplaceringar.
Den som skrällde mest i fartgrenarna var Thorvaldur Arnarsson med sin blixtsnabba isabell. Han vann passlöpet 250 m på tiden 21.93 och speedpassen på 7.46. Det var jätteroligt och de var väl värda detta.
Den här sporten har verkligen inget bäst före datum på ryttare. Erfarenhet, rutin och ödmjukhet är viktigare egenskaper hos ryttaren än vad åldern är..:)
Själv har jag träget suttit och tittat på tänkbara landslagskandidater hela helgen. Kan inte säga att poängen var skyhöga men några ljusglimtar här och där såg jag allt..

Passtjärnorna tillsammans
Om alla bara tittar på mig så är jag nöjd....

Peptalk inför passlöpen, Flugar måste ha sagt något roligt...

Vackra vita var också med ,men för taggad för att hamna på någon prispall




2 kommentarer: