G Einarsson Islandshästar är auktoriserad anläggning, ridskola och B-tränarstation och även Säker hästgård.

onsdag 22 maj 2013

Avelsbedömning

Ja då var det dax igen då... Årets stora begivenhet och examinationen på ett långt, slitsamt men ändå roligt arbete.
Avelsbedömningarna på Wången som går av stapeln 7-9 juni.
Det tvättas, flätas, skos, vattentränas och rids dagarna i ända. Som läget är just nu så är det väl ca 10 hästar som Gummi ska visa.
Nu är ju detta med träning och hästar både levande och färskvara, så man vet inte förrän samma dag om alla hästar är på topp just då.
Självklart hoppas vi på det, och också på att alla hästar har just sina bästa dagar den helgen.
Anmälningstiden går ut på fredag och vi har ingen aning om hur många hästar som är anmälda. Avelskansliet verkar i stort sett obemannat pga sjukdom vilket tyvärr resulterar i dålig eller ingen information.
Vi ska visa vår fina skimmelhingst Hrimnir som är fem år. För att få visa hingst så måste han spattröntgas med fyra plåtar på varje ben.
Dessa plåtar skickas sedan till avelskansliet som i sin tur skickar dem vidare till Island där de läses av.
Vi gjorde detta i väldigt god tid, men har inte fått några svar på detta ännu. Vi får helt enkelt chansa på att allt var topp och skicka in både anmälan och pengar...
Förutom Hrimnir ska vi visa Dis från Gormgården som är sex år och visad redan som fyraåring med en fin andraklassbedömning som fyrgångssto.
De övriga hästarna är träningshästar från när och fjärran.
Efter bedömningarna åker dessa hästar hem och Gummi, Sara och Emil får ladda batterierna några dagar innan den nationella tävlingen startar.
Själv har jag väldigt svårt för avelsbedömningar... säkert mest för att jag inte kan det, men jag tycker det är otroligt frustreande när tre personer ska gemensamt tycka till om min häst är tillräckligt bra eller inte.
Det är bedömning, jag vet - och tävling är också bedömning. Men på tävling är det fem domare som dömer enskilt, och man får räkna bort högsta och lägsta poäng vilket ger ett snittresultat.
Jag brukar inte ens vara där och titta för att undvika hög puls och hjärtsvikt.... men nu måsta jag nog i alla fall titta på min vackra, snälla Hrimnir som är efter fina föräldrarna Muska frá Keldudal och Hrimbakkur frá Holshúsum.

Världens goaste och coolaste hingst..

Hrimnir som föl 2008
Alla handlingar klara, med spattröntgen o allt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar